
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Opdrachtgever: Movares Nederland BV
Looptijd: 2016 – 2017
Omschrijving project
Het Havenbedrijf Rotterdam gaat de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, over een lengte van ongeveer 4 kilometer omleggen. Hierdoor gaat de spoorlijn niet meer over de Calandbrug. Deze brug vormt op dit moment een knelpunt tussen het toenemende treinverkeer en het zeescheepvaartverkeer, dat langs deze brug toegang heeft tot de Brittanniëhaven. Bovendien is de Calandbrug in 2020 aan het einde van haar technische levensduur. De oplossing voor dit probleem is gevonden in de aanleg van het Theemstracé. Het Havenbedrijf Rotterdam investeert samen met het Rijk en de Europese Unie het Rijk en de Europese Unie in dit project. Het hele tracé is ook te zien in deze animatie. In het Theemswegtracé bevinden zich een tweetal stalen boogbruggen met een hoofdoverspanning van 156 m en 173 m. Movares kreeg van het Havenbedrijf Rotterdam de opdracht voor het realiseren van een gedetailleerd definitief ontwerp. Vervolgens ontving Blom Bouw en Infra de opdracht om namens Movares het project- en ontwerpmanagement te verzorgen. Beide ontwerpen zijn in mei 2017 opgeleverd en zijn deze onderdeel geworden van het aanbestedingstraject voor het realisatiecontract onderbouw Theemswegtracé.
In een zeer kort tijdsbestek zijn een tweetal gedetailleerde ontwerpen uitgewerkt, voor de twee bruggen met een geïntegreerd betonnen rijdek. Dit vroeg om een ervaren en op elkaar ingespeeld ontwerpteam.
Binnen dit project was ik als project- en ontwerpmanager verantwoordelijk voor de gehele ontwerpproces en raakvlakbeheersing. Vanaf het afgeronde voorontwerp t/m een gedetailleerd definitief ontwerp.