
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Opdrachtgever Blom Bouw en Infra: BAM Infraconsult / combinatie LevveL
Opdrachtgever Project: Rijkswaterstaat
Looptijd: 2020-2021
Omschrijving project
Bijna 90 jaar na aanleg van de afsluitdijk wordt deze volledig gerenoveerd en versterkt, om ook in de toekomst Nederland te beschermen tegen overstromingen en de zeespiegelstijging. Rijkswaterstaat heeft LevveL, een bouwconsortium bestaande uit BAM, Van Oord en Rebel, de opdracht gegeven voor dit megaproject. Hierbij worden ook onder andere 2 nieuwe keersluizen gebouwd.
De nieuwe keersluis bij Den Oever, in de kop van Noord-Holland, beschermt bij hoog water op de Waddenzee, de bestaande Stevinsluis. De Keersluis wordt direct voor de schutsluis gebouwd en bestaat uit puntdeuren die per stuk c.a. 70 ton wegen. Bij hoogwater wordt de sluiskolk, met een breedte van 14 m afgesloten.
De nieuwe keersluis Kornwerderzand beschermt, bij hoog water op de Waddenzee, de bestaande Lorentzsluis. En bevindt zich aan de Friese zijde van de Afsluitdijk. De keersluis bestaat uit een roldeur, die met een lengte van 53 m de vaarweg afsluit bij extreem hoog water. De roldeur is 8 m breed en heeft een gewicht van ruim 950 ton.
Beide sluizen worden in 2021 en 2022 gerealiseerd. De gehele renovatie van de afsluitdijk wordt in 2025 afgerond.
De combinatie van het realiseren van een integraal ontwerp van de afzonderlijke sluizen, die ook binnen het complete systeem van de afsluitdijk dient te functioneren, was een van de grootste uitdagingen. Hierbij rekening houdend met toekomstig verwachte waterhoogte en golfbelastingen met een kans van optreden van eens in de 10.000 jaar.
Binnen dit project was ik als ontwerpmanager verantwoordelijk voor de gehele ontwerpproces, in de DO en UO fase, inclusief validatie met de klant en overdracht naar werkvoorbereiding en uitvoering.
Ontwerpmanagement