
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Opdrachtgever: Combinatie KWS-MERCON (via Movares Nederland BV)
Looptijd: 2011 – 2015
Omschrijving project
Het Amsterdam-Rijnkanaal is een belangrijke verbinding tussen de haven van Amsterdam en het Ruhrgebied in Duitsland. Dit maakt het kanaal tot een van de drukst bevaren kanalen in de wereld. Rijkswaterstaat zette het project Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud (KARGO) in de markt voor grootschalig onderhoud van acht stalen boogbruggen.
Tijdens het project zijn drie bruggen volledig gerenoveerd. De vijf overige hebben een compleet nieuwe bovenbouw gekregen. Een project waarbij hinderbeperking voor de omgeving en veiligheid belangrijke eisen waren. Voor de engineers lag er de complexe opdracht een constructie te ontwerpen die te bouwen en te transporteren was. Bovendien moesten zij een methode bedenken waarmee de tussen de 1.000 en 2.000 ton wegende oude en nieuwe constructies kon worden uitgewisseld, met een maximale stremming van het Amsterdam-Rijnkanaal van 8 uur.
Ik was in dit project als ontwerpleider, voor een viertal bruggen (vervangende bovenbouw) verantwoordelijk voor het ontwerpproces van de nieuwe stalen boogbruggen: vanaf het de eerste ontwerpschets tot en met het uitwerken en voorbereiden van een efficiënte en succesvolle montagemethode. Ik richtte de engineeringsteams in en bracht structuur in het ontwerpproces. Tevens trad ik op in de rol van systems engineer voor de ontwerpwerkpakketten.